Arnold Sas

In de media

Op de website van Zomerepo 2015 :

De Museumprijs werd uitgereikt aan Arnold Sas voor zijn buitensculptuur ‘Teep Drong’. Conservator Frouke van Dijke prees het werk voor de interpretatie van het thema Woest.

Museumprijs
De jury, bestaande uit museumdirecteuren- en medewerkers, heeft de Museumprijs ter waarde van € 3.500,- dit jaar unaniem toegekend aan Arnold Sas (1965) met het werk ‘Teep Drong’. Het is daarmee het eerste buitenkunstwerk dat deze prijs wint. Uit één stuk iepenhout is een woeste vechter gehouwen. Hij staat gereed om een stoot en een duwtrap uit te delen, Teep Drong in het Thai.

In de krant Groot Rijswijk op 15 oktober 2015

Voor de wethouder tot deprijsuitreiking overging, werd eerst een van de leden in het zonnetje gezet. ArnoldSas had namelijk eerder, tijdens de ZomerExpo in het Gemeentemuseum in Den Haag, de eerste prijs gewonnen. Een waardering die hem de lieve som van 3.500 euro aan prijzengeld opleverde.Thuis, in Arti-Shockkringen, werd deze prestatie nog even kort aangehaald enbeloond met een bloemetje.“Het is geweldig dat Arnold deze prijs heeft gewonnen”,zegt voorzitter Willem vander Ende. “Het voelt ook een beetje als een prijs voor Arti-Shock.”Even later valt Arnold Sas,een opvallend prominentlid van de kunstenaarsvereniging, met zijn inzending, deze keer een schilderij, als genomineerde opnieuw in de prijzen.

http://www.deweekkrant.nl/files/pdfarchief/GR/20151015/GR_GR-5_151015_1.pdf

Op de website van het GEM:

Now or Never #2

12 jan 2013 t/m 24 feb 2013
 


Aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag worden studenten opgeleid tot zelfbewuste, gedreven kunstenaars en ontwerpers. Binnen het Gemeentemuseum/GEM is het al lange tijd traditie om regelmatig aandacht te besteden aan jonge kunstenaars die zijn afgestudeerd aan deze academie.


Directeur Benno Tempel selecteerde dit jaar achttien talenten die in 2011 of 2012 zijn afgestudeerd. Now or Never #2 is een smeltkroes van uiteenlopende artistieke media en een toonbeeld van virtuositeit onder jonge kunstenaars.
Deelnemende kunstenaars

Juliaan Andeweg,
Vanessa Bernhart
Bob Eikelboom
Anne Forest
Katinka van Gorkum
Frank Heiser
Lisanne Hoogerwerf
Guus Kaandorp
Iztok Klancar
Raoul de Lange
Thomas van Linge
Ferenc Molnar
Henk Otte
Lonneke van der Palen
Machteld Rullens
Arnold Sas
Daniel van Straalen
Puck Verkade


____

Op de website van Galerie de Queeste

In onze beeldentuin danste en sprong een jonge kunstenaar, jong in die zin dat hij recent, in 2012, zijn eindexamen kunstacademie in Den Haag heeft behaald, iemand die op zijn 39e pas is begonnen met tekenen vanuit een heel andere achtergrond.

Hij danste en was blij als een klein kind met dezelfde onstuitbare energie. Hij heet Arnold Sas; later over hem meer.

Een andere groot kind is Leo Graafsma. Hen beide heb ik in een expositie bij elkaar gebracht.  

Het leven van Arnold Sas heeft tot zijn 39e jaar bestaan uit Thai-boksen, een vechtsport met een hele levensfilosofie als achtergrond; hierin zijn de vergankelijkheid van het leven, reïncarnatie, inzet, hard aan jezelf werken, focus, passie, concentratie, meditatie, dansen in de beweging, belangrijke elementen. Arnold is iemand met een enorme hoeveelheid energie, een onbedwingbare drang tot bewegen; de levenshouding die hij zich eigen maakte vanuit het Muay-thai boksen, stelde hem in staat richting te geven aan deze energie.

Op zijn 39e is hij voor zijn plezier gaan tekenen, later op de kunstacademie schilderen en beeldhouwen; hij ontdekte dat hij met dezelfde inzet en focus deze bewegingsdrang kon inzetten in beeldend werk. Hij kan van een wervelwind veranderen naar uiterste concentratie en zijn energie in een kwastbeweging in de verf omzetten en genieten als een kind van wat er onder zijn handen gebeurt. Zijn schilderijen en beelden in hout hebben als onderwerp taferelen uit het Thai boksen.

Leo Graafsma was al vanaf zijn jeugd voor zijn plezier aan het schilderen, bij muziek van Bob Dylan; dat was de tijd van Provo en verhalen over Cobra. Op latere leeftijd heeft hij de Vrije Academie in Nunspeet, schilderen, gedaan. Hem ken ik vanuit mijn eigen periode schilderen en beeldhouwen in Nunspeet. Toen placht hij door middel van gedichten te communiceren. Motieven vanuit het Zenboeddhisme inspireren hem: stilte, verwondering, eenvoud, humor, een passie voor het mysterie van het bestaan. Leo schrijft in zijn scriptie: Iemand schijnt eens gezegd te hebben: "Als je Zen bottelt, houdt je iets onverkoopbaars over zoals helder fris water of frisse lucht"; nu, als ik iets dergelijks kan bereiken met mijn schilderijen, die inderdaad onverkoopbaar zijn, dan ben ik tevreden.

 

In beide vind ik hetzelfde "innerlijke kind zijn"; na de expositie in de Grote Kerk in Epe met het indrukwekkende, maar zware werk van Nikolai Maistorov, is dat wat ik in deze laatste expositie voor de zomer wil laten zien. 

De opening van de expositie is als een kinderfeest, met de muziek die zij beiden hebben ingebracht en met een korte inleiding over" Zen" door de broer van Leo Graafsma, een Zen master."

 

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Persbericht  Museum voor Religieuze kunst

HET ISENHEIMER ALTAARSTUK

Colmar 1515 – Den Haag/Uden 2014

Het beroemde altaarstuk van Matthias Grünewald uit 1515 ontleed, gekopieerd en geherinterpreteerd door studenten aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunst Den Haag.  Tot en met vrijdag 28 februari 2014

 

Het Isenheimer Altaar van Matthias Grünewald uit 1515 is voor veel hedendaagse kunstenaars een grote inspiratiebron geweest. De heftige dramatiek waarmee het lijden van Christus aan het kruis is afgebeeld, de indrukwekkende weergave van de opstanding, het hallucinerende engelconcert bij de verkondiging van Maria, de verzoekingen van St. Antonius, het geluk van Maria met haar pasgeboren kindje met uitzicht op een gigantisch goddelijk hemelgewelf. Alles is erin te vinden - de grote thema’s van de mensheid.

Behalve een imponerend is het ook een complex altaar. Het is een veelluik dat in drie standen getoond kan worden. Geheel gesloten valt de nadruk op de kruisiging. De weergave van de met wonden overdekte Christus is confronterend en nog altijd uniek binnen de kunstgeschiedenis. De tweede zichtzijde toont de annunciatie en de geboorte van Jezus. Vermaard is de weergave van de Verrijzenis: de boven het graf zwevende Christus tegen een verblindende zon, verschenen in het holst van de nacht. De laatste en derde stand is gewijd aan de heilige Antonius. Op een van de zijvleugels debatteert hij met een andere kluizenaar, Paulus van Thebe, op het andere luik wordt hij door helse bekoringen verzocht. De heilige Antonius was patroonheilige van de Antonianen, een broederschap die zich bekommerde om slachtoffers van een ernstige huidziekte. Het altaarstuk is geschilderd voor hun tehuis in Colmar.

 

De afgelopen jaren hebben studenten aan de Kunstacademie in Den Haag  in het tweede of derde jaar van hun studie in opdracht van docent Christie Van Der Haak een aantal werken gemaakt naar dit beroemde altaarstuk. Een dergelijke opdracht is ongewoon binnen het kunstonderwijs met zijn nadruk op eigen thema’s en inspiratie. In zekere zin werkte de opdracht daarom ontregelend, hij leidde naar een ander spoor, maar daarna volgde de ontdekking van nieuwe mogelijkheden. De confrontatie met het meesterwerk uit Colmar stelde aan de studenten ook vragen over  het leven en dood, religie en kerk. Deze ervaringen zijn door henzelf kort verwoord en geven aan hoe divers deze vraagstukken momenteel worden beleefd. 

 

 



___________________________________________________________________________________

Op de website van Kunstbeeld:

 

 

Now or Never #2 @ GEM
Beeldverslag
 


woensdag 16 januari 2013



Den Haag | Voor ‘Now or Never #2’ selecteerde directeur Benno Tempel werken van achttien kunstenaars die in 2011 of 2012 afstudeerden aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Een opvallend kleurrijke tentoonstelling.

‘Now or Never #2’
12 jan. t/m 24 feb. 2013
GEM, Den Haag
www.gem-online.nl
Het GEM toont elke twee jaar werk van pas afgestudeerden van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst te Den Haag. Bekijk hier het beeldverslag van de eerste ‘Now or Never’.




__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Op de website van de Volkskrant:

Now or never

 

10/01/13, 00:00

Directeur van het Gemeentemuseum, Benno Tempel, koos achttien pas afgestudeerde kunstenaars van de Koninklijke Academie in Den Haag om werk van te laten zien. Als een 'smeltkroes van uiteenlopende artistieke media'. Deze expositie past binnen een traditie van het Gemeentemuseum en GEM regelmatig aandacht te besteden aan jonge afgestudeerden aan deze academie.

Now or Never #2, GEM, Den Haag, 12/1 t/m 24/2. gem-online.nl

_________________________________

Op de website van Lost Painters


Eindexamen Expositie; KABK Den Haag

By

Niek

– 06/07/2012Posted in: archief

Den Haag heeft de afgelopen jaren bij mij en vele anderen een topreputatie opgebouwd; KABK levert relatief veel talenten af die we later ook overal tegen komen. Ook dit jaar weer veel opvallende eindexamen presentaties. Opmerkelijk is dat de Art & Science afdeling ook steeds meer volwassen lijkt te worden en ook beeldender werk toont, misschien een nuanceverschil maar wel een belangrijk verschil.

Viel er verder nog een specifieke trend op? Niet echt, er is veel van van alles en dat is positief. Nergens een bepaalde soort die de boventoon voerde. Hier dus ook weer een beeldverslag met dingen die opvielen.

Allereerst een presentatie waarvan ik niet weet van wie en waarom, maar er stond in een rommelhok een TV te draaien. Kon geen toeval zijn maar verder geen idee. Misschien is het ook wel geen werk? Blijkt dus toch wel een werk te zijn. Scherp!

Dan Arnold Sas die erg enthousiast al zijn bezoekers begroette en vooral ook wist te melden waar nog andere toffe studenten waren. Dat is bonuspunten. Daarbij mag zijn werk er ook nog eens zijn, rauw, energiek en raak.